Info Terkini

Masya Allah!! Artis Siapkan Sepenuhnya Al-Quran Tulisan Tangan Selama 3 Tahun, Guna Cairan Emas Dan Sutera Nipis Tu. Siapakah Gerangannya?

Di zaman ini sudah ramai di antara kita mengetahui dan menghargai setiap fungsi sekolah tahfiz yang dapat mengeluarkan para hafiz muda. Adalah sesuatu yang sangat baik bagi sesiapa yang dapat menghafal dan memahami maksud Al-Quran. Tetapi kita juga amat sukar untuk melihat seseorang individu menulis semula Al-Quran secara keseluruhan huruf demi huruf tanpa tetinggal sedikit pun.


Keindahan perkataan yang ditulis tangan sepenuhnya dan dianggap projek yang luar biasa oleh seorang artis berusia 33 tahun. Beliau bernama Tunzale Memmedzade. Pelukis Azerbaijan yang selama ini mencurahkan segala tenaga dan masa selama tiga tahun dalam meneliti dan menyalin al-Quran ke dalam bentuk helaian sutera hitam yang nipis. Hasilnya adalah sebuah Al-Quran indah yang direka dan menunjukkan kedua-dua kesetiaan serta kesabaran.



Memmedzade telah memulakan projek tersebut setelah mengetahui bahawa Al-Quran sebelum ini tidak pernah sesiapa pun yang menyalinkannya ke atas sutera. Beliau telah menetapkan platform sutera halus untuk dituliskan ayat-ayat Al-Quran itu pada ukuran 11.4" x 13".

Di samping itu, beliau telah menggunakan sejumlah 164 kaki untuk menyiapkan sebuah Al-Quran. Sedikit lebih daripada tiga pain perak dan cecair emas di seluruh halaman, dengan teks berdasarkan versi yang dikeluarkan dari Diyanet, Turkish Presidency of Religious Affairs

Kaligrafi mewah mengingatkan kita kepada tradisi yang luar biasa dalam seni Islam, sesuatu yang juga sedang dipamerkan di Galeri Sackler Muzium Smithsonian. Sebagai pameran utama yang pertama daripada Al-Quran di Amerika Syarikat,  The Art of the Qur’an: Treasures from the Museum of Turkish and Islamic Arts mempunyai lebih daripada 60 manuskrip yang dipamerkan sehingga Januari 2017, ia meraikan tradisi halus bertulis tangan sepenuhnya dan dihiasi setiap huruf emas dan perak.




Sumber: mymodernmet.com


No comments